community/forum

SIDN fonds

SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen. Via het Pleio-platform vindt de community elkaar.

doel website SIDN fonds

SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen. Het fonds investeert in innovatieve internetprojecten met maatschappelijke meerwaarde. Denk hierbij aan projecten die bijdragen aan een sterker internet, empowerment van de gebruiker of projecten die het internet op een vernieuwende manier inzetten om maatschappelijke en/of economische impact te realiseren. Het fonds is in 2014 opgericht door SIDN (de beheerder van het .nl domein) en in april 2015 openden we onze eerste call.

online kennisnetwerk op Pleio

Met de steun van SIDN fonds zijn inmiddels ruim 200 projecten van start gegaan. Om als project verder te komen en impact te realiseren, is het delen van kennis en netwerken minstens zo belangrijk als de financiering. Als fonds hechten we hier veel waarde aan en willen we dit zoveel mogelijk stimuleren en faciliteren. Dat doen we onder meer door het organiseren van bijeenkomsten en kennissessie, maar ook ons online kennisnetwerk op Pleio speelt hierin een rol. Via dit platform kun je presentaties van bijeenkomsten terugkijken, worden tips en interessante informatie gedeeld en vragen ‘in de groep gegooid’, waar andere leden van de community wellicht bij kunnen helpen. Ook het aanmelden voor onze bijeenkomsten loopt via de site. We zijn een kleine besloten community van ca 225 leden. Regelmatig schrijven we een call uit, waarbij nieuwe projecten een aanvraag kunnen indienen. De projecten die worden gehonoreerd, voegen we toe aan onze community, waardoor deze blijft groeien.

oude versus nieuwe situatie

We maken sinds 2016 gebruik van Pleio, maar dat was tot nu toe niet heel actief. Het platform fungeerde meer als een digitaal prikbord dan een community. De oude site zag er wat gedateerd uit, dat is nu wel anders. De nieuwe site heeft niet alleen een frisse, eigentijdse en meer aantrekkelijker uiterlijk gekregen, maar de site is ook een stuk gebruiksvriendelijker geworden. De site is nu bijvoorbeeld responsive, er zijn handige functionaliteiten als het bewaren van content, de notificaties zijn verbeterd (leden krijgen maximaal één bericht per dag en alleen met de berichten die ze online nog niet gelezen hebben) en ook het zoeken is verbeterd.

ervaring tot nu toe

Als team zijn we erg blij met de nieuwe template en ook de eerste reacties van leden zijn heel positief. Er waren slechts een paar dingen waar we tegenaan liepen en die werden vrijwel direct door het team van Pleio opgepakt en opgelost. Kortom, de overgang naar de nieuwe template is bij ons heel soepel verlopen. Met plezier maken we gebruik van onze nieuwe site en we hopen dat we over een tijdje kunnen concluderen dat de nieuwe template ook een boost heeft gegeven aan de community zelf!