communicatiesite

75 jaar vrij

Het militair-historisch instituut wilde extra aandacht besteden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

doel

Met het naderen van de jubileumvieringen van ‘75 jaar bevrijding’ wilden we als militair-historisch instituut extra aandacht besteden aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, waarbij we vooral de militaire aspecten voor het voetlicht wilden brengen. Daarnaast was het een uitgelezen kans om onze expertise en onze foto-, film- en documentatiecollecties onder de aandacht te brengen, zodat onderzoekers en geïnteresseerden de weg naar ons beter weten te vinden.

aanpak

Tot voor kort maakten wij vooral papieren publicaties. Maar om de aansluiting met de moderne tijd en jongere generaties niet te verliezen, hebben wij in 2014 de eerste stappen gezet naar de sociale media en digitale publicaties. Nu wilden we meer: een multimediale, interactieve, digitale publicatie. Een website leek de geschiktste en meest betaalbare optie. Om de website te realiseren zijn we de samenwerking met externe partijen aangegaan, omdat de technische uitdagingen veelal nieuw voor ons waren.

Pleio

Onderbrenging van de website die wij voor ogen hadden op de Defensiewebsite stuitte op diverse problemen. Het creëren van een visueel aantrekkelijke en een herkenbare, ‘eigen’ site was dan lastig geweest, terwijl ook de verantwoordelijkheid voor de inhoud vragen had kunnen oproepen. Het NIMH is immers een onafhankelijke wetenschappelijke instelling. Toen we hoorden dat een ander ‘zelfstandig’ Defensieonderdeel – de Faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie – van Pleio gebruik ging maken, zijn wij ons daar ook in gaan verdiepen. Een bijkomend voordeel van Pleio ten opzichte van andere oplossingen was dat het met overheidsstandaarden werkt op het gebied van toegankelijkheid, veiligheid etcetera; op die punten zouden we dus in ieder geval kunnen voldoen aan de overheidseisen voor websites.

uitdagingen

Een belangrijke uitdaging voor ons was wel het bijstellen van onze verwachtingen. Wij hadden de nodige wensen op het gebied van multimedia en interactie, zaken waarop Pleio niet echt was ingericht, juist ook vanwege die toegankelijkheidseisen. Wij waren blij dat de nieuwe responsive template van Pleio meer mogelijkheden bood.
Intern bleek ook de planning een uitdaging. Hoewel we anderhalf jaar vóór het verschijnen van de eerste krant zijn begonnen aan de opzet, hadden we eigenlijk nog eerder zaken moeten gaan inplannen. Het maken van de content is weliswaar over vele collega’s verdeeld, maar dit kwam vaak bovenop al eerder aangegane verplichtingen.

promotie

Naast de website hebben we ook een eenmalig papieren tijdschrift ‘Vrij!’ uitgebracht (bij Uitgeverij Boom) die in de boekhandel te vinden is. Daarin maken we reclame voor de website. Voor de kick-off van de site hebben we op 3 juni 2019 een presentatie opgezet in het Filmhuis in Den Haag, waar de minister van Defensie het eerste exemplaar van het tijdschrift ontving uit handen van een veteraan. Hierbij hoopten we op de nodige persaandacht.

Ook via sociale media proberen we onze doelgroepen te bereiken.. Uiteraard hebben we vele persberichten verspreid. Daarnaast hebben we een marketingbureau voor dit project in de arm genomen. Dat koopt vooral reclames in bij de sociale media en stuurt verspreiding bij aan de hand van de resultaten. Het bureau heeft ook geholpen bij het opzetten van een nieuwsbrief die maandelijks wordt verstuurd aan mensen die zich daarvoor hebben ingeschreven.

resultaten

We zijn nu twee maanden onderweg en hebben ruim 10.000 bezoekers per maand gehad. Tja, of dat veel is, is dan een veelgestelde vraag. Stiekem hadden we natuurlijk op 100.000 bezoekers per maand gehoopt. Maar waar vergelijk je het mee? Toen we ooit vroeger een eigen website hadden, was het bezoekersaantal ook zo’n 10.000 per maand. Als je kijkt naar de oplage van onze boeken, die gemiddeld rond de 2.000 exemplaren ligt, bereiken we dus in ieder geval aardig wat mensen. Tot nu toe lijkt het erop dat de jongere generatie minder bezig is met ‘geschiedenis’; onze trouwe aanhangers zijn in meerderheid 40 jaar en ouder.

tevreden?

Uit diverse hoeken hebben we complimenten gehad over de site, dus dat is leuk. Vaak wordt dan ook de overzichtelijkheid en het strakke uiterlijk genoemd. Aanvankelijk hadden we zoals gezegd een nog meer interactieve site in gedachten, maar de mogelijkheden van Pleio lieten dat niet toe. Van dit nadeel hebben we een voordeel gemaakt, omdat mede door die beperkingen het de geroemde ‘strakke’ site is geworden. We hopen uiteindelijk nog meer bezoekers te krijgen. Het project is voor ons een goede leerschool gebleken. Hoe pak je het aan, wat voor teksten maak je (niet te lang!), hoe krijg je bezoekers. Het begin is er en daar zijn we blij mee, maar er zijn ook nog genoeg wensen ;-)

‘Pleio was voor ons – afgezien van de Defensiewebsite – de enige toegestane webprovider. En hoewel we daarbij niet helemaal ons ei kwijt konden, zijn de bezoekers toch vaak positief. De beperkingen die er zijn, kun je dus ook weer positief zien door te denken aan het aloude motto ‘less is more’. Bezoekers met een smartphone zijn overigens wat minder enthousiast; in de ‘responsiveness’ zit nog ruimte voor verbetering. Verder zijn mij in de periode dat ik ‘Pleio’ nu ken, de professionele groei en het toegewijde support-team opgevallen. Waarbij ik bewondering heb voor de inzet van de aanjager van het platform: Marcel Ziemerink.’

Afbeelding van Michael Horrée, Stafmedewerker digitale bronnen en publicaties, Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH)
Less is more.
Michael Horrée, Stafmedewerker digitale bronnen en publicaties, Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH)